Kidizi - parinti informati, copii fericiti
Home » Culinar » Sanatate & nutritie » Reguli in alimentatie » Cum trebuie consumate uleiurile in functie de punctul de ardere

Cum trebuie consumate uleiurile in functie de punctul de ardere

Cum trebuie consumate uleiurile in functie de punctul de ardere

In zilele noastre, uleiurile vegetale se utilizeaza in diverse moduri precum: in prepararea aluaturilor, la copt, ca dressing pentru salata, in prepararea sosurilor, la uns sau pentru prajeli. O greseala pe care multi dintre noi o comitem este ignorarea proprietatilor uleiului, care pot varia in functie de anumiti factori precum este temperatura.

In primul rand trebuie sa stii ca pe piata exista o multitudine de tipuri de ulei, fiecare avand o anumita compozitie chimica si ca urmare o reactie diferita la expunerea la temperaturi ridicate.

Pentru a cunoaste daca un ulei este indicat pentru un anumit tip de consum, este foarte important sa ii cunosti punctul de ardere. Punctul de ardere al unui ulei reprezinta temperatura la care acesta se degradeaza si isi pierde valorile nutritionale, devenind nociv pentru oragism. Din punct de vedere chimic acest punct de ardere echivaleaza cu descompunerea glicerinei in etanol si acroleina ( si sa eliberarea radicalii liberi extrem de daunatori pentru organism.

Cum sa consumi uleiurile in functie de punctul de ardere

In functie de acest punct de ardere, unele uleiuri sunt recomandate pentru prajit, sotat, copt sau doar pentru consum la temperatura camerei.

- ulei de floarea soarelui - recomandat pentru sotat sau copt
- ulei de masline - cel mai calitativ este cel extra-virgin presat la rece; nu este recomandat sa fie supra incalzit si se recomanda sa il adaugi in mancaruri gatite doar la final sau si mai bine, in preparate reci
- ulei de nuca de cocos (cel mai recomandat este uleiul de nuca de cocos extravirgin nehidrogenat; acest tip de ulei poate sa fie folosit la sotat la copt sau chiar prajit ( cel rafinat)
- ulei de palmier - rezista foarte bine la temperaturi mari de pana la 235 grade Celsius si poate fi folosit pentru prajit sau copt
- ulei de samburi de struguri - contine cantitati mari de vitamine B5, E, F, precum si minerale: magneziu, potasiu, zinc, cupru, seleniu si il poti folosi in salate sau la sotat
- ulei de soia - are un continut foarte redus de grasimi saturate si datorita punctului ridicat de ardere poate fi folosit si la prajit
- ulei de nuci - are o aroma foarte fina de nuca si va fi un delciu un preparatele reci
- ulei de orez - contine una dintre cele mai mari concentratii de vitamine, antioxidanti si substante nutritive dintre uleiuri, si desi nu se gaseste in comert foarte facil, are un punct de ardere ridicat de 254 grade Celsius
- ulei de arahide - constituie un ulei potrivit pentru prajit sau copt
- ulei de porumb - contine antioxidanti puternici

Pentru a obtine aceste uleiuri pentru gatit, producatorii trec materia prima printr-o serie de procese care schimba compozitia chimica a uleiului si scade cantitatea de nutrienti.

Cea mai buna modalitate de obtinere a uleiului, cea care pastreaza cele mai multe proprietati nutritive, este presarea la rece. In cazul acestor tipuri de ulei, nu este recomandata incalzirea, ci consumarea lor in preparate reci, neprocesate termic pentru pastrarea proprietatilor benefice organismului.

In cazul uleiurilor rafinate, acestea au un grad de ardere mai ridicat datorita scaderii numarului acizilor grasi liberi si ca urmare pot fi folosite la prajit, copt sau sotat. Cu cat grasimile saturate din compozitia uleiului respectiv sunt mai multe, cu atat acel ulei va avea un punct de ardere mai ridicat, precum este cazul uleiului de palmier.
Atentie insa, aceste tipuri de ulei sunt cel mai putin benefice organismului datorita faptului ca prin rafinarea sau dublu-rafinarea lor la temperaturi foarte ridicate, le sunt anulate aproape toate proprietatile nutritive.

Pentru ca tu si familia ta sa beneficiati de toate proprietatile nutritive ale uleiurilor din alimentatie, este bine sa tii cont de recomandarile oferite de specialisti in legatura cu fiecare tip de ulei in parte si sa incerci sa folosesti cat mai multe uleiuri presate la rece fara a le introduce in mancaruri preparate termic.

Ti-a placut acest articol? Poate le place si prietenilor tai!
 
Lasa un comentariu Iti apreciem parerea!
 

Cum ai vrea sa comentezi?
Am cont sau Anonim

loading

0 comentarii
x

Kidizi.ro foloseste COOKIES. Navigand in continuare, va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Afla detalii >